Hyppää pääsisältöön

Nuortenoulu.fi opetti, ettei hyvää verkkopalvelua rakenneta hetkessä

Laura Juntunen

Vapaa toimittaja,

sisällöntuottaja (freelance)

Kuvaus

Oulun kaupungin nuorisopalveluiden yhteistä verkkosivustoa ryhdyttiin rakentamaan noin neljä vuotta sitten. Prosessi on ollut monimutkainen mutta myös opettavainen. 
Neljä hymyilevää ihmistä Byströmin Ohjaamossa. Takana Nuorten Oulu -roll up.

Sisältö

Toimivan verkkopalvelun kehittäminen ei ole helppoa. Sen tietävät myös nuortenoulu.fi -sivuston kehityksessä mukana olleet Byströmin Ohjaamon tietopalveluohjaajat Liisa Kurtti ja Tuula Enbuska sekä koordinaattori Saija Ukkola.  

Nuortenoulu.fi on Oulun kaupungin nuorisopalveluiden ylläpitämä verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on tarjota 13–29-vuotiaille oululaisille nuorille tietoa ja tukea eri elämän aihealueisiin liittyen ja helpottaa tarvittavien palveluiden löytämistä.  

Nuortenoulu.fi-palvelun ajatuksena on, että Oulun kaupungin nuorisopalveluiden toiminnat löytyvät samasta osoitteesta. Lisäksi sivustolle on koottu muidenkin nuorille suunnattujen palveluiden yhteystietoja. 

Sivusto on laaja ja monipuolinen kokonaisuus. Sieltä löytyy esimerkiksi Tietoa nuorille -osio, kysymys- ja vastauspalsta Pulmakulma, mahdollisuus jättää yhteydenottopyyntöjä Byströmin Ohjaamon työntekijöille sekä tietopaketti vanhemmille ja muille nuorten läheisille myönteisen vuorovaikutuksen tueksi. Nuorten oma Sohova-sivu on puolestaan nuorten itse tuottamien mediasisältöjen ja pelistriimien jakamista varten.  

Nuortenoulu.fi -verkkopalvelua ryhdyttiin suunnittelemaan vuonna 2018. Julkaisu tapahtui vajaa kolme vuotta myöhemmin, kevään 2021 aikana. 

Vaikka tänään verkkosivusto näyttää hyvältä ja toimivalta, on kuluneisiin vuosiin mahtunut myös erilaisia haasteita. Ukkola uskoo, että monilta niistä olisi vältytty suuremmilla henkilöstöresursseilla ja löyhemmällä aikataululla. 

”Yhdellä ihmisellä pitäisi olla päävastuu kaikesta, sillä näin valtavassa projektissa on aina mukana paljon eri toimijoita ja henkilöitä, ja aikataulussa pysyminen on haastavaa. Meilläkin oli suunnitteluvaiheessa mukana noin 20 ihmistä, ja nyt kun tuotamme sisältöjä sivuille, luku on tuplasti suurempi”, Ukkola pohtii. 

Viestintää ei saa unohtaa 

Ennen nuortenoulu.fi -sivustoa kaikki kaupungin nuorisopalvelut löytyivät eri verkkopalveluista. Myös Byströmin Ohjaamon nuorten tieto- ja neuvontapalvelulla oli oma Nettinappi-sivusto. Sen käyttäjämäärät pyörivät vuositasolla noin 200 000 hengen paikkeilla. Uusien verkkosivujen myötä tapahtunut pudotus oli hurja.  

”Verkkopalveluiden uudistukset notkauttavat aina kävijämääriä, mutta nuortenoulu.fi -sivuston käyttäjämäärissä ei ole tapahtunut juurikaan kasvua ensimmäisten kuukausien jälkeen”, Enbuska harmittelee. 

Työntekijät uskovat, että ongelma on ollut ennen kaikkea sivuston julkaisua edeltäneessä viestinnässä ja verkkopalvelun hakukoneoptimoinnissa. Tieto ei ehtinyt tavoittaa kohderyhmää riittävästi.  

Nuoren kohderyhmän kanssa tehokkaan viestinnän merkitys korostuu entisestään, sillä suuri osa nuorista liikkuu netissä kuin kala vedessä, ja heille on yleensä tarjolla myös muita kilpailevia verkkopalveluita.  

”Hakukoneoptimointi tulisi rakentaa sivustolle heti suunnitteluvaiheesta lähtien. Ei riitä, että palvelun julkaisun jälkeen ryhdytään miettimään markkinointikampanjaa, vaan sivut pitäisi saada näkymään hakukoneissa heti kolmen ensimmäisen tuloksen joukossa. Muuten nuoret eivät löydä sinne”, Kurtti sanoo.    

Verkkopalvelun kehittämisprojektin suurin haaste ilmeni kuitenkin siinä vaiheessa, kun sivustolla havaittuja ongelmia olisi pitänyt alkaa korjaamaan: palvelun toteuttajalla ei ollutkaan resursseja sivujen jatkokehitykseen.   

”Resursointi kannattaisikin varmistaa jo kilpailutusvaiheessa, jotta toimittajalla olisi tiedossa, että työtä tulee olemaan myös jatkossa”, Kurtti painottaa. 

Nuortenoulu.fi syntyi yhteistyössä nuorten kanssa 

Nuortenoulu.fi -sivuston kehittäminen opetti, että verkkopalvelua rakennettaessa ongelmilta on lähes mahdotonta välttyä. Olennaista onkin se, miten haasteisiin varaudutaan.  

”Tilaajalla kannattaa olla hyvät, selkeät suunnitelmat jatkokehityksen suhteen. Näin kaikki on helpompaa, kun sovitaan yhteistyöstä palveluntoimittajan kanssa”, Ukkola sanoo.  

Millaisia vinkkejä Ukkola, Kurtti ja Enbuska sitten antaisivat muille, jotka suunnittelevat nuorille suunnatun verkkopalvelun kehittämistä?

Ennen kaikkea kolmikko suosittelee kohderyhmän eli nuorten osallistamista hankkeeseen koko sen kehitysprosessin ajan. Myös nuortenoulu.fi -sivustoa oli kehittämässä ammattilaisten ohella noin 200 oululaista nuorta. Silti Ukkola, Enbuska ja Kurtti ajattelevat nyt, että nuoria olisi voitu osallistaa enemmänkin, jotta esimerkiksi interaktiiviset osiot olisivat palvelleet kohderyhmää alusta saakka parhaalla mahdollisella tavalla.  

Lisäksi kolmikko kannustaa panostamaan vaatimusmäärittelyyn ja työn suunnitteluun sekä työ- ja vastuutehtävien selkeään jakoon organisaation sisällä. Viestinnässä puolestaan tulisi huomioida paitsi tehokas ulkoinen, myös sisäinen viestintä, jotta kaikki tietävät mitä tapahtuu ja milloin.  

”Ja kaikki tehtävät sopimukset tulee olla kirjallisena”, Enbuska muistuttaa.  

Hyvä lopputulos saadaan hitaasti ja huolella 

Vaikka matkalla on riittänyt mutkia, on Byströmin Ohjaamossa tultu sittemmin sinuiksi uuden nuortenoulu.fi -verkkopalvelun kanssa. 

 ”Alun kipuilun jälkeen on päästy vaiheeseen, jossa asia on normalisoitunut. Nuortenoulu.fi ei ole enää jotain erillistä hyväksymistä vaativa seikka, vaan se on otettu omaksi kautta organisaation”, Enbuska muotoilee.  

Kurtti kiittelee myös sitä, kuinka Byströmin Ohjaamon yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneet nuortenoulu.fi -verkkopalvelun kehittämisestä ja halunneet lähteä mukaan prosessiin.  

”Kaikesta huolimatta tässä on ollut paljon myös onnistumisia. Koko ajan on menty eteenpäin ja jatkokehitystäkin on jo tapahtunut. Toki työtä riittää yhä, mutta meillä kaikilla on yhteinen tahtotila kehittää palvelua edelleen”, Ukkola toteaa – ja muut nyökyttelevät. 

Tutustu nuortenoulu.fi -verkkopalveluun osoitteessa www.nuortenoulu.fi 

Teksti ja kuva: Laura Juntunen

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!